top of page

De verwarming: frustratie ...

Bijgewerkt op: 21 mrt. 2021


Jouw verwarming doet niet wat je wil:

een ervaringsbericht

Wisselvallig en onvoorspelbaar – twee adjectieven die het weer bij ons in Europa goed beschrijven. Dit vraagt het uiterste van heel wat verwarmingssystemen en drijft bewoners vaak tot wanhoop. Om nog maar te zwijgen van de resulterende energiekosten. Andre herinnert het zich nog toen hij eindelijk kon intrekken in zijn nieuwe woning en zijn verwarming zijn geduld op de proef stelde.


De “slimste warmtepomp op de markt”

Eind 2015 verhuisde Andre met zijn gezin naar een nieuw gebouwde woning. De beste Smart Home Technologie mocht natuurlijk niet ontbreken – van a tot z werd alles geautomatiseerd. Wel, bijna alles. De installateur van de ‘slimste warmtepomp op de markt’ stelde dat een koppeling met een smart home geen meerwaarde was, de warmtepomp had een intelligente sturing die alles aankon. Zo werkte de warmtepomp gegarandeerd goed.

De waarheid bleek helemaal anders. De verwarming wordt op 19,8°C als comforttemperatuur ingesteld en moet zo enkel de woning met deze doorsneewaarde reguleren. Maar dat doet ze niet. Een voorbeeld: het was begin november, de zon scheen, het was buiten 15°C, in 3 van de 7 ruimtes was het 24,6°C – ver boven de comforttemperatuur en maximale comforttemperatuur.

Om verdere oververhitting door de zonnewarmte te voorkomen, zocht Andre zijn heil in gesloten jaloezieën. In de badkamer vond precies het tegenovergestelde fenomeen plaats – het voelde er ver van comfortabel warm aan. De slachtoffers hiervan waren voornamelijk de kinderen van wie de kamers dag in dag uit zo oververhit waren dat slapen pas mogelijk was na goed verluchten.

De rest van de woning dacht er op dat moment niet aan – met een enorm verlies aan energie als gevolg.


Op zoek naar de “juiste mix”

Andre bleef niet bij de pakken zitten en stortte zich op het vinden van de juiste mix van zijn verdeler. Maar door de traagheid van een vloerverwarming lagen de aanpassing en het resultaat uren uit elkaar. Als Andre dus een klep iets wilde openen of sluiten moest hij een halve dag wachten om te zien wat er gebeurde.



Tijd voor verandering

Andre gaf zich al snel over en contacteerde een Loxone Partner. Die was bereid om de resterende Smart Home configuratie en installatie op zich te nemen. Een duidelijke aanbeveling van de professionals: integreer de warmtepomp in het Smart Home Systeem en vervang de stelventielen door die van Loxone.

Zo gezegd, zo gedaan. De woning mocht het heft in handen nemen. Een goede beslissing, zo bleek. De verbazing was groot toen plotseling elke ruimte over de ideale temperatuur beschikte. Geen ijzige of tropische verrassingen meer. Aangezien de woning plots wist hoe lang elke ruimte nodig heeft om op te warmen, behoren ook wachttijden voor de gewenste temperatuur tot het verleden. Naast verwarmen ontfermt Andres Home zich ook over de koeling en zorgt ze automatisch voor de optimale luchtkwaliteit. De ramen blijven gesloten zodat kostbare warmte- en koelenergie niet verloren gaat…

Het grootste genot van het gezin van André is echter de intelligente interactie van alles. Omdat de individuele klimaatregeling met zonwering, ventilatie en Co “spreekt”, spaarde hij ook waardevolle energiekosten – zo gaat dus bijvoorbeeld de externe zonwering automatisch naar beneden om de ruimte bij hitte gratis te koelen. Vandaag moet Andre het toegeven – hij had zijn slimme huis vanaf het begin verantwoordelijk moeten maken voor verwarming. Maar je leert het nooit zeker…


Ik ben Loxone Partner en ik werk met afspraken. Bij een eerste contact met jullie gaat het er vooral om jullie wensen te kennen, zodat we die informatie samen met een configuratie in een offerte kunnen gieten. Richtprijs: 2 tot 6% van de woningprijs bij nieuwbouw. contact: Zie contact

480 weergaven0 opmerkingen

Komentar


bottom of page